Εισαγωγή στην πρώτη ενότητα - Module 1

Ποιος είναι ο κύριος στόχος της ενότητας;

Για πολλά χρόνια, οι νομοθετικοί κανονισμοί επηρεάζουν τη διαχείριση της υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας. Όχι μόνο καθορίζουν τις ελάχιστες απαιτήσεις για την εξασφάλιση της ποιότητας του εργασιακού περιβάλλοντος, αλλά καθορίζουν και τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να εξασφαλιστεί η προστασία της υγείας και της ασφάλειας των εργαζομένων. Το σημαντικότερο γεγονός για τη σωστή διαχείριση της υγιεινής και ασφάλειας σε χώρους εργασίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι τα ψηφίσματα των οδηγιών, και ειδικά της οδηγίας 89/391/EK, της οποίας οι διατάξεις έχουν ήδη εφαρμοστεί στις επιμέρους εθνικές νομοθεσίες των χωρών μελών της Ε.Ε. Οι διατάξεις της οδηγίας δηλώνουν τους βασικούς κανόνες διαχείρισης υγιεινής και ασφάλειας σε χώρους εργασίας, δεδομένου ότι καθορίζουν τις υποχρεωτικές δραστηριότητες που πρέπει να πραγματοποιεί μια επιχείρηση συμπεριλαμβανομένων των εξής: εκτίμηση επαγγελματικού κινδύνου, πληροφόρηση και κατάρτιση των εργαζομένων στον τομέα της υγιεινής και ασφάλειας στο χώρο εργασίας, παρακολούθηση και έλεγχος του εργασιακού περιβάλλοντος και τήρηση των απαραίτητων αρχείων, συμμετοχή των εργαζομένων σε δραστηριότητες σχετικές με την υγιεινή και την ασφάλεια της εργασίας και προσπάθεια για συνεχή βελτίωση αυτών των δραστηριοτήτων.

Υπάρχουν πολλά παραδείγματα επιχειρήσεων όπως και αποτελέσματα επιστημονικών ερευνών που επιβεβαιώνουν ότι η τήρηση των νομοθετικών απαιτήσεων σε θέματα υγιεινής και ασφάλειας, μέσα από συστηματική προσέγγιση σωστής πολιτικής στον τομέα της διαχείρισης της υγιεινής και ασφάλειας, συμβάλλει στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και τη μείωση των ποσοστών των εργατικών ατυχημάτων και επαγγελματικών ασθενειών και κατά συνέπεια επηρεάζει θετικά την επιχείρηση εφόσον συντελείται μείωση των δαπανών για ασθένειες και ατυχήματα κατά την εργασία. Η πρώτη θεματική ενότητα καλύπτει τρόπους διαχείρισης των κανονισμών υγιεινής και ασφάλειας προκειμένου να αποφεύγονται οι συμπληρωματικές δαπάνες λόγω των ακατάλληλων συνθηκών εργασίας.

 

Πώς οργανώνεται η ενότητα;

Η ενότητα αναπτύσσεται σε τρία εκπαιδευτικά επίπεδα, που απευθύνονται σε τρεις συγκεκριμένες ομάδες χρηστών και διαχωρίζεται σε θεματικά κεφάλαια τα οποία περιλαμβάνουν τους εκπαιδευτικούς στόχους, επεξηγηματικά κείμενα εμπλουτισμένα με εικόνες, παραδείγματα και ερωτήσεις ανακεφαλαίωσης. Στο τέλος κάθε επιπέδου δίνεται ένα τεστ αυτοαξιολόγησης όπου ο εκπαιδευόμενος πρέπει να επιλύσει με επιτυχία προκειμένου να μπορεί να κατανοήσει το επόμενο εκπαιδευτικό επίπεδο.